Generatie Z
Generatie Z is ook wel bekend als de digitale generatie. Ze zijn opgegroeid in een wereld waarin technologie en social media een groot onderdeel zijn geworden van hun dagelijks leven. Het is niet alleen een hobby of tijdverdrijf. Het is een manier van leven en communiceren. Ze bellen minder en appen wel eventjes om het gesprek te voeren! Maar wie is nu eigenlijk echt de Generatie Z en wat is mijn visie hierop? In dit artikel vertel ik je meer en dan vooral mijn visie op en mening over deze generatie!
Generatie Z is de generatie geboren tussen 1997 en 2012 en volgt op de Millennials. Ze zijn opgegroeid in een tijdperk van smartphones, tablets en sociale media en hebben hierdoor een meer digitaal georiënteerd wereldbeeld.
Het is de generatie die we hebben verteld dat ze de wereld moeten ontdekken, groots moeten denken en moeten genieten van het leven. Als ze iets ter harte hebben genomen, is het wel het groot denken en genieten. Het typeert de doelgroep ook vaak dat ze niet meer op zoek zijn naar een 40 uur durende werkweek of zelfs een werkweek die wellicht nog meer uren vraagt. Ze reizen veel en zijn breed georiënteerd door deze ervaring. Ze willen het gevoel krijgen bij te dragen aan een groter geheel en zich vooral gehoord voelen. Kortom, een nieuwe generatie! En laten we ze het vooral niet kwalijk nemen dat ze meer willen ontdekken, dit hebben we altijd aangemoedigd dus nu ze dit doen laten we het vooral accepteren en kijken naar de kansen die het met zich meebrengt.
Nu genoeg over hoe ze zijn, maar ook welke kansen jij hierbij hebt om je online te profileren. Als je denkt deze doelgroep te triggeren door alleen maar vakinhoudelijke kennis te delen of bijvoorbeeld alleen maar een persoonlijke interactie te delen, dan heb je het mis. Voor deze generatie zijn social media een middel om hun persoonlijkheid te uiten, zich te uiten over maatschappelijke kwesties en hun creativiteit te uiten. Denk hierbij aan platformen zoals TikTok, Instagram en ook snapchat. Allemaal manieren om zichzelf te uiten.
Plaats jij bijvoorbeeld alleen maar op LinkedIn wat jij vakinhoudelijk doet of vertel je waar je mee bezig bent? Grote kans dat jij niet opvalt bij deze doelgroep. Het is aan jou om je te uiten. Te laten zien waar jouw bedrijf, product of dienst voor staat en echt de connectie met deze generatie aan te gaan. Je zult zien dat als jij aan storytelling gaat doen en laat zien wie je bent jij de doelgroep wél weet te triggeren.
Benieuwd hoe je dit doet? In onze LinkedIn-training leren wij je eerst alle mogelijkheden op het platform en vervolgens delen we ook een contentkalender hoe jij Generatie Z kunt boeien op LinkedIn. Wil jij deze training volgen? Ontvang vandaag je korting en schrijf je in voor €300 en krijg 6 maanden toegang tot de training en onze communicatie.